Blenderart Magazine (números 11 al 20)
Hace unos días listé las primeras 10 ediciones de la Blenderart Magazine.
Hoy continúo con los listados de los números anteriores y les dejo las ediciones 11 a 20 (de julio de 2007 a enero de 2009):
#11 – Especial Mecánica (Julio de 2007)

Descargar versión en español – Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Crear modelos con precisión.
- Mecanismos para aficionados.
- Modelado de elementos sólidos.
- Como crear una junta de soldadura.
- Uso de Blender con NURBS / Aplicición CAD.
- Dando textura en el video musical «Burned Bridges».
- Cortometraje «Unsolved Mystery».
#12 – Especial de Texturizado (Setiembre de 2007)

Descargar versión en español – Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Sombreadores de plástico multicapa.
- Mapas normales en el espacio tangencial.
- Creando llamas realistas en Blender.
- Blender a Kerkythea.
- Eliminar costuras de texturas.
- Cómo se hizo «Roof Tops» («Tejados»).
- Cómo se hizo «Skin Shader».
- Cómo se hizo «Tangrams of Light».
#13 – Fantasy special! (Noviembre de 2007)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Making a realistic underwater rift.
- Deep dream’s caustics.
- Creating a «Tree Character».
- Using Auto Masonry script.
- Video editing in Blender.
- Making of – Andy Tear liquid tubes.
- Making of – Glass girl.
- Making of – Tripeace animated.
- Making of – The dance of the Bashful Dwarf.
- Making of – Rusty’s RPG.
- Making of – Coffe break game “Dwarf Hunt“.
#14 – Cartoon & GE (Enero de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Modeling & rigging a cartoon-looking spider.
- Making a low poly character from high poly.
- Material retouching using Node & Vertex Color.
- Creating a cartoony animation with Blender.
- Learning the Blender Game Engine.
- Blender game networking.
- Making of – Orion Tear.
- Making of – Tenage Duck.
- Making of – Monkey Game Project.
- Case Study – Blender Real Time Engine.
#15 – Animation (Marzo de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Know How:
- Life after pose to pose: taking your animation to the next level.
- Phonemes.
- Creating a facial expression library.
- Acting for animation.
- Back to basics.
- Free characters and rigs.
- Product Modeling: SDS and Details.
- Product Rendering.
- Hero’s Blender animation’s.
- Facial expresions in Stupidus.
- Making of – Einstein dwarf.
- Blender in a classroom.
#16 – Wow! Factor (Mayo de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Skin shading using multi-layered SSS.
- Realistic smoke in Blender.
- Twirl of smoke in Blender.
- Making hair for wolf.
- Gone with the waves.
- Burn them all!
- Making of – Procedurally driven scene.
- Making of – Meet the eye.
- Making of – Fluid art, a palm tree.
#17 – Lights, Camera, Action! (Julio de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Making lightsabers using Blender’s composite nodes.
- 3 Strip technicolor conversion.
- Baking light projection and shadows.
- Using the sequence editor to get out of hot water.
- Lighting: Plan it out.
- Interview Tony Mullen.
- Interview Allan Brito.
- Book Review – Blender 3D Architecture, Buildings, and Scenery.
#18 – Landscapes, environments & sets (Setiembre de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- Baking AO maps for terrain using Blender 3D.
- Game physics and paths.
- CNC machining with Blender.
- Create scenes with a seamless background.
- KnowHow – Building and using a Blender Library.
- Making of: A big city for a game.
- Making of: A fantasy landscape.
- Making of: The scene of a dream.
- Interviewed – Roland Hess.
#19 – Rigging & Constraints (Noviembre de 2008)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- 3D Workshop – To rig a boat’s rigging.
- 3D Workshop – Perpetual motion machine rigging.
- 3D Workshop – Caterpillar soft track.
- 3D Workshop – Animation temporal verification.
- KnowHow – Armatures aren’t just for characters.
- KnowHow – Hoo and ray for the Meshdeform Modifier.
- Bookreview – Animating with Blender (Roland Hess).
#20 – ¡Házlo! ¡Grábalo! ¡Simúlalo! (Febrero de 2009)

Leer en línea la versión en inglés (en archive.org)
- 3D Workshop – Baking normal maps from a high poly model.
- 3D Workshop – Big Bobby car (organic surface modeling).
- 3D Workshop – Normal mapping in Blender.
- 3D Workshop – Lighting and film making tricks: conveying moods.
- Making of – A casette tape.
- Making of – Dustting off a surprise.
como descargar las versiones en castellano o donde
Se ve que en el sitio de blenderart magazine cambiaron alguna configuración de forma tal de evitar los "hot links" y que los vínculos de descarga ahora se redirigen directamente a su página principal (http://blenderart.org/).
Así que para acceder a las versiones traducidas al español (en este caso, ediciones 11 y 12), ahora hay que ir a http://blenderart.org/issues/ y allí pinchar en la edición correspondiente. Allí se despligan algunas opciones y una de ellas dice "TRANSLATIONS" y presenta vínculos a versiones en otros idiomas distintos al inglés.